fredag 30 januari 2015

Tänkte hoppa över fisket idag!!

Har inte bokfört alla fiskepass på bloggen men det har blivit några bla hade vi ett pass med en bekant tidigare i veckan som ville följa med ut på sin 40-årsdag och få ett PB på gös.
Antog utmaningen och vi åkte ut. Tog inte så lång stund förens han hade fått PB och han var riktigt nöjd. En timme efter tangerar han sitt tidigare PB så inte illa med två PB på gös samma dag. Blev nog en bra 40-årsdag för Eric.

Nu tillbaka till dagens fiske:
Morgonen började med lite strul av skilda slag och jag stod faktiskt ett tag och funderade om jag skulle hoppa över dagens fiske.
Då jag fick lite andra saker att ta hand om på morgonen så glömde jag att göra matsäck också vilket jag såg precis då jag skulle åka. Nu löste det sig pga av en otroligt hjälpsam sambo.
Måste faktiskt säga att det är få sportfiskare som har en mer förstående sambo än mig. Hon har inte en endaste gång sen vi flyttade ihop -95 sagt nej till att jag ska åka och fiska, tvärtom så fixar hon och trixar så att det alltid löser sig. Är sjukt tacksam för det! Sen att hon fått större abborre än mig är jag väl mindre glad över! ;-)

Väl ner vid sjön så stod Roger Wik från Sportfiskepoolen där och Johannes var någon minut sen vilket inte hör till vanligheten.
J och R åkte bil ut och jag tog fyrhjulingen med pulkorna efter.
Stannade idag nära en vass och körde igång med utsättningen av spön.
J fick en gös ganska snabbt och det kändes skönt att vi var på ett fungerande ställe.



Vi hade Johannes bil som vindskydd idag.


Märktes att det börjar ljusna tidigare då man inte var klar med utsättningen innan gryningen som man varit tidigare.
Det nappade på ganska hyfsat på morgonen och alla tre fick gös ganska omgående. Johannes var dock glödhet idag och hade svingat upp 5st gösar då Roger och jag "bara" dragit en varsin.
Platsen vi fiskade på idag har vi tidigare inte haft en tanke på att "ödsla" ett pass på men det ena har gett det andra och vi har dragits in mot just den vassen där vi körde idag.
Vattnet i sjön var ovanligt klart idag och lite ovant att se.
Roger hade glömt sina halkbroddar bland pimpelprylarna hemma och jag hade av någon konstig anledning bara en halkbrodd med mig och det var fläckvis snorhalt vilket gjorde dagen lite mer spännande än vanligt.

Första timmen var ganska hektiskt med flertalet napp och utdelning i form av både gädda och gös. Lugnade sen ned sig och vi kunde ta en kopp kaffe och ljuga lite. Solen tittar dessutom fram och det livar upp sinnet ytterligare.
Får ett fäll på ett av spöna längst bort och går dit. Linan sprutar ut från rullen och jag drar på ett kraftigt mothugg. Två rejäla pump sen går linan ut från rullen en ganska lång bit igen.
Plötsligt kändes det riktigt märkligt och förklaringen var att fisken hade lindat in sig och linan i växtlighet och det var därför det kändes så konstigt. Det ryckte och släppte om vart annat.
Fisken kommer loss från växtligheten och jag får in den mot hålet. Ser en grov rygg glida förbi hålet och det är en gädda.
Linan går ut igen och gäddan känns riktigt stark, spännande!
Jag får sen in den till hålet och kan ta gälgrepp. Krokar loss den och J kommer med mattan och R kan ta ett snabbt foto.

                                                                        En riktig kämpe!

Kul med en lite bättre gädda! Tyckte gäddorna överlag kändes pigga och starka idag.
Är lite kul med att det oftast hugger på spöt längst bort som denna gädda. Som vi sa tidigare i veckan nästa pass ska vi sätta alla spön längst bort...
Roger kör det där med 100st gäddor före midsommar och hade full koll på sina gäddor under dagen.
Ångrar att jag inte har haft lika bra koll efter nyår hade varit roligt att haft koll hur man ligger till.

Det lugnade ned sig lite med fäll och vi kunde sleva i oss lite varm soppa. Hann precis käka klart då det plingar till på ett av spöna till höger om mig. Knallar dit och det ser dött ut. Tar upp spöt och då åker linan ut från spolen i jämn fart. Drar på ett mothugg och fast fisk! Känner direkt att det är en gös är lite lugnare knyckar ifrån gösen än en gädda.
Den bråkar lite och drar ut lina, jag blir lite extra taggad. Får in det till slut och kan landa den. Kändes bra!

                                                                  Dagens största gös.

Vi tar ett snabbt foto innan den får gå tillbaka. Ännu en fin gös är landad denna säsong.
J åker hem lite tidigare än oss då han skulle på middag. Roger och jag kör på till 12.00 sen började vi packa ihop för dagen. Känns alltid lite tomt då man har tagit upp alla spön och det är helt tomt på isen. 

Dagen för oss slutade med ett större antal gäddor med min på topp. Vet faktiskt inte hur många gösar jag drog idag men ca 8st blev det och J drog nått liknande.
Var en mycket skön dag på isen med lagom vind och solen kom fram en stund. Sen att fiska med Johannes och Roger är alltid trevligt.

Få se när nästa fiskepass blir. Vi har ännu inte lyckats få till ett besök på en ny het sjö med stor potential för grov gädda. Hoppas vi får till något i veckan som kommer.

Kan tillägga att jag nu har ett nytt block med fiskekort över Dalälven Hedesunda/Söderfors fjärdarna och även Hjällsjön. Behöver ni lösa kort för dom områdena så hör av er!

Sen har jag fått en ny flytoverall och kommer lämna in den på tryck med bla Team namn osv. Vill du ha ditt företagsnamn på overallen så hör av dig så kan vi se vad vi kan komma överens om.
Jag är som några av er har påpekat tidigare lite försiktig med att göra reklam för material, märken osv på bloggen. Har en policy att jag gör inte om möjligt reklam på bloggen för saker jag betalat fullt pris för. Det är inte pga av hemlighetsmakeri.

Önskar alla en trevlig fredagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar