onsdag 14 januari 2015

En kort fisketur med bravader och info om mina MW-spöhållare.


Idag planerade vi in fiske men en kortare tur. Johannes kom till mig vid 06.45 och jag hade packat i ordning kärran till fyrhjulingen dagen före så det var bara att hoppa på och dra iväg.
Vi träffade upp August halvvägs så vi åkte i samlad kolonn ner till dagens sjö.

Väl nere vid sjön så bestämde vi att J och A skulle åka först och spåra i nysnön till mig som hade kärran med utrustningen efter. Drog ut på sjön och det var hyfsat före trots att det kom mycket snö nu här.
När vi åkt ut ca 700m så ser jag hur Johannes fyrhjuling skumpar till och sen kommer August och det tar totalt tvärstopp för honom. Ser även snabbt hur halva fyrhjulingen sjunker ned lite i vattnet!

Panik! girar åt höger och håller sen fullgas och känner att jag åker över den nya råken jag med men det går fint... Tack gode gud för 1000cc när man har släpkärra efter annars hade jag hamnat där jag med. Detta hände så snabbt så man knappt han reagera. Hade jag tvekat det minsta hade det slutat illa för mig med.

 
                         Man ser Johannes spår här.                     Yamaha halvvägs ned i drickat

Jag åkte där samma dag som det började snöa och då fanns det helt enkelt ingen råk där och det värsta var att den syntes inte ett dugg nu heller pga av att isen inte sköt upp det minsta och nysnön dolde det. Riktigt snopet för oss och en liten tankeställare. 100m bort syntes den men det såg vi först efter det ljusnat.
Vi lyckades i alla fall dra upp den med rep och den kom upp på fast is. Fasen va skönt det kändes!
Ska tilläga att isen i övrigt är 20+ .

Åkte vidare till fiskeplatsen för dagen. Vi provade ett helt nytt ställe där vi inte fiskat förut.
När man fiskar ofta så kan man  prova lite otippade ställen också ibland. Att det skulle bli svårt att få en gös idag visste vi då det varit en röd tråd efter ett snöfall som detta. Därför testade vi ett nytt ställe där man ev kunde få på en fin gädda.
Utsättningen vart lite senare än vanligt men det nappade på nån gädda som så man fick avbryta.
Fick några gäddor men ingen storlek man ville ha. Vi kom nog lite tokigt också det är ju ett litet lotteri det där för det var ganska mycket växtlighet där vi var och det stod inte riktigt på önskelistan.
Nån skaplig gädda fick vi inte, största idag var på 4-5kg men den stretade på bra och drog ut lite lina så det var en kul fight. Jag trodde faktiskt att den var större.

Jag har fått förfrågningar på hur mina MW-spöhållare ser ut så jag tog en bild på det.


Jag har tagit små klämmor pga av att dom är enklare att ha att göra med helst med stela fingrar. Klämmorna är tillräckligt starka för att kunna hålla spöt på rätt köl. Jag vill absolut inte ha rullen upp och ned för då ser man inte om fisken tar lina när man kommer fram. Klämman sätter jag runt en spö ögla.
På klämmorna har jag 16 vp-rör som jag värmer på med gaständare och har sen på lite smältlim och trycker på handtagen på klämmorna. Sitter som berget och dom blir som formgjutna efter värmningen. Finns billigare klämmor som inte tål kyla jag köpte mina på Clas Ohlsons och dom fungerar bra.
Anledningen till att jag vill ha spöhållaren upphöjd med vp-rör är att vippan ska kunna gå ned djupt utan att ta i vattnet och man får lättare tag i spöt, sen uppför sig vippan som jag vill med denna typ av spöhållare.
Sedan kan inte vippan slå i spöt med denna konstruktion då bollen sitter längre ut. Några har haft problem med det tex dom med järnställning där spöt sitter fast i bakkant.
Sen har jag ett plaströr som jag sätter vippan i går även att ha slang till syrepump, bromsrör, osv .
En annan sak jag uppskattar är att man lyfter bort spöhållaren ifrån hålet då man drillar. Gillar inte att ha kvar spöhållaren vid hålet då man drillar den ska bort en bit. Plus att man enkelt bara kan lyfta spöt på flera olika sätt utan att störa linutdraget som fisken gör. En del med metallställningar som är populära måste dra spöt ganska långt framåt förbi hålet för att få loss spöt och det kan ibland störa en fisk som rusar och känner av att det är nått där och spottar.

Har provat lite andra varianter av spöhållare men tycker detta fungerar hyfsat sen är det ju lite kul att det är en egen uppfinning och givetvis en vanesak.

Så för att summera dagen så fick vi ca 15 gäddor ihop med en 4-5kg på topp. Ja vi tog en annan hemväg och det gick bra. Nu ikväll ska jag ha lite vård av utrustning. brukar ta av ca 2m lina efter varje tur och se över krokar och tafsar. Vill att allt ska vara schysst tills nästa tur.

Ha det gött nu! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar