fredag 9 januari 2015

Fick ännu en 6+ och köpte fyrhjuling!

Idag var det inplanerat att vi skulle ut. Jag packade bilen med mina prylar och åkte till Johannes som skulle ta sin nya fyrhjuling ner till sjön så jag fick ta hans pulka i min bil.
Var nere vid sjön vid 07.00 och fixade i ordning allt och åkte ut. Så jäkla skönt att få åka ut på isen idag. Var helt otroligt fint på isen då det var som kristaller som blänkte då vi åkte ut. Isen har många skepnader kan man konstatera.

Väl framme så blev det den vanliga proceduren med utsättning. Small på nån mindre gädda vid utsättningen men ingen gös.
När det började ljusna så fick jag dagens första gös och det är ju alltid trevligt att få på en "vampyr" direkt på morgonen.
Solen började gå upp och det är ju helt sjukt så fint det är på sjön då!
Fick ett fint foto på Johannes när han drillar i soluppgången

 
 
Morgonen flöt på och gäddorna mellan 2-5kg var helt sjukt på hugget. Problemet med det var att mörten gick åt lite väl fort.

Jag fick en gös på drygt 4kg och sen en till lite mindre. Hade glömt mina isbroddar men som tur var så var det hyfsat strävt på isen men den hade sina hala fläckar så jag gjorde några ofrivilliga piruetter. 
Försökte filma idag med Go Pro kameran men det är bara strul utan bröstselen som jag inte hittar!? Har letat igenom hela huset och garaget utan att hitta på den. Riktigt surt att jag missat filma så bra fiske här nu ett tag. Åker nog på att köpa en ny sele tyvärr.

Hade precis slagit upp en kopp rykande kaffe så får jag fäll och rusar dit men under färden fick jag ytterligare ett fäll så det blev till att skynda sig. Den första var en gös på 4+ och den satt lätt så jag tog loss kroken i hålet sen upp en snabbis för en okulär besiktning sen tillbaka i friheten igen. Sen bar det vidare till nästa fäll och där var det lite tyngre pump.
Kände att den for fram och tillbaka och ropar till Johannes att det är nått lite bättre på. Han var dock i full färd med en gädda så han hörde knappt. När fisken kom fram till hålet blev jag glad av att se en gösskalle. Drog upp den och det var en 6+ gös. Ett snabbt foto och mätning sen tillbaka i plurret igen. Fasen va skönt det kändes att dra ännu en 6+ till i år. Har snudd på blivit bortskämd med det i år och är oroligt tacksam för det. Fick en gös till sen och det var en fin 4+ det också.

                                                          Dagens största 88cm och 6+



Sen tog Johannes en fin gädda som kämpade på riktigt bra innan den kom upp!


Tyvärr tog mörten slut sen och vi fick packa ihop för dagen redan vid 11.00 men samtidigt brukar vi inte köra längre än till 12.00 så det var inte hela världen.
När vi satt ute på sjön fick jag mottaga dagens andra trevlighet i form av ett samtal från Bohlins motor som hade min fyrhjuling klar för leverans.
Hade sjuk beslutsångest om jag skulle köpa skoter eller fyrhjuling men pga av lite snö blev det fyrhjuling. Köpte en ny Can Am Outlander 1000 XTP, vägreggad.



Har precis varit ute och tagit premiärturen och jäklar va den går! Har tidigare åkt Yamaha Raptor men denna kändes snabbare trots dåligt grepp och Fox gasdämparna kändes kanon dom också så detta blir en bra ismete transport. ;-)

Så dagens fisketur slutade med 6st gösar för mig och 1 för Johannes och vi tog nog sammanlagt över 30st gäddor av varierande storlek.

En skitbra dag med andra ord!

Ha det gott nu och trevlig helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar