torsdag 15 januari 2015

Fina gösar idag med!

Idag hade jag bestämt att fiska med Roger Wik från Sportfiskepoolen.
Vi träffades nere vid sjön för dagen vid ca 07.00.
Packade i ordning hans pulka och satt den på släp efter kärran på fyrhjulingen.
Var ganska mycket stöp fläckvis idag så det blev rejäla spår efter oss och jag fick ta det lugnt så inte Rogers pulka skulle vicka.
Åkte ut till ett ställe jag vet att det brukar kunna gå att få hyfsad fisk. Kom på sen att Roger och jag har varit på ungefär samma plats förut också.
Blåste lite men inget som störde.

Körde igång utsättningen i mörkret som vanligt, redo för gryningen som har visat sig vara bästa huggperioden. Vi fick inte en enda fällning under hela utsättningen trots att det började ljusna vilket fick mig att fundera på vad kommer det bli för fiske idag?
Det ljusnade och fortfarande inte en fisk! Kunde till och med slå i en kopp kaffe vilket jag inte gjort förut i år på morgonen.
Sa till Roger att det verkar vara nått fel idag? Bästa huggperioden och inte en fisk.
Efter ett tag så kom då dagens första pling och det visade sig vara en väldigt ung gädda.
Till slut lossnade det lite och vi fick några gäddor men absolut inga storlekar att prata om.

                                                            Vårat läger för dagen.

Sen får jag ett fäll, knallar dit och får upp en snipa. Laddar om med ny mört och går mot lägret.
Nästan exakt efter att jag satt mig så får jag fäll igen på samma spö. Tänker direkt att är det samma galna gädda igen. Går dit och drar på ett mothugg och känner att det blev lite dåligt pga av att fisken fastnat lite i växtlighet. Känner direkt efter att det är något hyfsat på och tror nog innerst inne att denna kommer jag nog att tappa. Gör ett litet mothugg till för säkerhets skull.
Får in fisken till hålet och ser en gösskalle och blir riktigt glad, av skallen att döma så tippar jag på att det är hyfsad. Sen gör den en rusning och jag vevar in den igen och då kommer den med buken förbi hålet och jag ser att det är en riktigt fin fisk och ropar till Roger att komma med mattan.
Den gör några rusningar till och det enda jag tänker på är det halvkassa mothugget jag fick till.
Lyckas till slut få in den i hålet och den blir fint landad. Jäkligt skönt!

                                               Vinterns finaste gös är landad.

Trots en seg start så blev det en riktigt bra dag. Som vi sa innan denna gös en enda skaplig fisk kan rädda hela dagen och det gjorde den.

Nappade på lite sporadiska gäddor efter det. Jag får sen hugg på spöt närmast oss och ställer ned termosen med Gulasch och går dit.
Linan rusar och jag gör ett mothugg. Fast fisk! Den gjorde några mindre rusningar men kom ganska snällt in till hålet. En fin gös till! Landar den lite snabbt och Roger tar foto.

                                                   Vilka fantastiska fenor Gösen har.

Nått kilo mindre än den förra gösen men fortfarande en fin fisk. Kändes jäkligt bra!
Fick sen en mindre gös till och jag önskade inget hellre än att Roger skulle få dra en fin gös han också men det ville sig inte riktigt idag. Så är det med fiske tyvärr.

Så en summering av dagen, tre gösar upp och vi fick ett gäng gäddor men ingen storlek att prata om tyvärr. I stort var det en mycket trevlig dag på sjön och måste även erkänna att hade det inte varit för Roger så hade jag inte åkt ut idag och då hade jag bommat dom fina gösarna jag fick. Så tack för det Roger!

Ev blir det en sväng ut i morgon också med Johannes.

ps. Höll på att tappa hakan då jag kollade hur många unika besökare jag hade på bloggen. Såg sen att jag fått draghjälp av både FishEco och Sportfiskepoolen som hade rekommenderat min blogg på deras sidor. Kul!


Ha det gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar