söndag 25 januari 2015

Min son Wille följde med ut idag!

Igår lördag tog jag med min 8-åriga son Wille ut för lite fiske på en av dom lokala sjöarna.
Brukar ibland lyckas få med honom och dom gångerna känns det viktigt att göra detta kravlöst, roligt och att vi får fisk.
Vi hade tittat lite snabbt på Klart.se och dom lovade 3 m/s.
Väckte honom och vi fixade matsäck, klädde oss varmt och drog iväg. Självklart hade han en "Team Wengrud" mössa på sig.
När vi kom ut på sjön kände vi att det blåste betydligt mer än bara 3m/s och jag blev väl inte direkt glatt överraskad av det. Jag valde ett ställe på sjön där man brukar få bra med gädda.

Wille öste ur hålen och jag riggade, riktigt bra teamwork av far & son.
Vi skojade om hur vi skulle göra om det kom fram en isbjörn på sjön men Wille kände sig säker med en isskopa av metall i näven sa han. ;-)
Efter ett litet tag så var alla spön ute och då blev det såklart en kopp varm choklad för junior och en kopp kaffe för mig.
Har på senaste tiden varit lugnt med napp vid gryningen och man hinner ta en fika och räkna in alla
spön vilket jag faktiskt uppskattar.

                                                      Wille hittade ett bra vindskydd.

Vi satt och filosoferade om vilket spö som dagens första napp skulle komma ifrån, båda fick fel men vad gjorde det när vi fick napp. Måste erkänna att det blev lite extra roligt med ett fäll när junior var med. Vi hade gått igenom proceduren hur man gör när det blir napp och hur man slår till veven innan man gör mothugg osv.
När vi kommer fram till hålet så går linan ut och jag sätter mig på knä vid hålet och berättar lugnt hur han ska göra för säkerhetsskull.
Han fixar proceduren galant och börjar drilla, jublande glad över fisk i linänden. Det är ingen stor fisk men han vevar på och helt plötsligt slutar han veva. Det är stopp säger han! Jag kikar ned i hålet och ser den övre kroken sitter i iskanten. Fisken borta så det är bara att ta nya tag och rigga om.

Går tillbaka mot lägret och det blir ett nytt napp. Han blir lika glad igen. Vi kör samma procedur jag berättar lugnt hur han ska göra då det var ett tag sedan han var med på ismete. Mothugg och han har fast fisk!
Drillen går bra och han får upp en gädda på ca 4kg. Vi gjorde upp om att när han ser sänket i hålet så slutar han veva och jag tar tag i tafsen och landar fisken. Teamwork!
Jag krokar av gäddan i hålet och sen upp för en snabb titt.
Jo då den var "ganska stor" tyckte han lite kaxigt med ett ismete PB på 7kg.
Jag frågade om vi skulle fota lite snabbt men NEJ det gör vi med gammelgäddan säger han...
Vi får dock en gädda sen som han tycker är okej att fota.

                                                Wille med en av tre gäddor över 4kg idag.

Det rullar på och han drar några gäddor till och tappar även en hel del med fisk pga av att han gör lite dåliga mothugg med slak lina och att han drar fast den övre kroken i iskanten ett par ggr till i sin iver.
Detta är inte så lätt som man som van fiskare kan tycka vilket är bra att få en påminnelse om ibland.

När vi sen går för att rigga om ett spö ser vi något märkligt djur komma emot oss på ganska långt håll. Den uppför sig mycket konstigt och vi stannar upp och säger nästan i kör: Vad är det där?
Djuret närmar sig och vi ser att det är en Mink eller liknande djur som springer och sen kastar sig handlöst framåt och glider på magen en bit. Sådär gjorde den om och om igen som en lek vilket gjorde att det såg riktigt märkligt ut på håll. Var riktigt kul att titta på den och vi glömde bort fisket helt  för en stund där.

Vi bestämmer oss sen för att börja plocka ihop för dagen men får precis ett fäll och vi springer dit.
Nu var han varm i kläderna och sprang före mig och gjorde mothugg. Fast fisk och han drillar.
Jag sätter mig på knä och inväntar fisken. Det som dyker upp i hålet är inte mindre än en fin gös.
Vi landar den och Wille har fått sin första gös någonsin. Glädje! Vet inte vilken av oss som blev gladast?

                                                             Wille med sin första Gös!

Då det blåste ganska hårt och vågen låg i pulkan så vägde vi den inte utan tog ett snabbt foto för att sen returnera den oskadd men jag uppskattar den till runt 3kg.

För att summera dagen så drar Wille ca 10-12 gäddor varav tre stycken över 4kg och sitt livs första gös. Känns som att det kommer bli flera gösar för nu tyckte han detta var riktigt kul och han sa att han ville följa med ut igen.
Nu var vi "bara" ute på sjön 2.5tim men det är viktigt att det inte blir för långdraget utan att det blir en lagom fisketur på hans nivå.
Hans PB på gädda är som sagt prick 7kg taget på ismete förra säsongen, han har även dragit en regnbåge i Hubo/långsjön på 3.5kg på sommarfisket. Det var en trög dag och då han fick sin regnbåge jublade han så det hördes över hela sjön varvid dom andra sportfiskarna runt sjön ropade grattis tillbaka så det ekade. Riktigt kul!

                                                            Prinsen av Hubo/långsjön

I veckan ska jag och Johannes prova en för oss ny sjö med rejäl potential för stor gädda.
Ska bli riktigt spännande och jag behöver ta en bättre gädda nu då det mest blivit inriktning på gös ett tag.

Tack för att ni läser bloggen och ha en bra dag nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar