måndag 9 februari 2015

Vilken härlig dag med grymma gösar!!

Ja då var det dags för ett nytt inlägg igen.

Blev en oplanerad sväng ut i lördags. Det började med att det mesta strulade så jag blev rätt sen. Kom dock iväg till slut men kan väl inte påstå att man var på bästa humör.
Kom ned till sjön och träffade där en bekant som jag skjutsade ut pulkorna åt då det var fruktansvärd stöp på sjön. Skulle ut ganska långt på sjön var planen men då jag hade ca 50-70% gas och det gick 5km/h i stöpet gav jag lite besviket upp och stannade på en annan plats.
Lastade av pulkan och skulle skruva ihop Husqvarnan med spiralen. Hittade inte på insexnyckeln! Letade igenom allt men icke den var inte med helt enkelt? Försökte lösa det på annat sätt med diverse saker men jag hade skruvat åt dom två skruvarna för hårt i spiralen så det gick inte att få loss dom helt enkelt.
Jag packade ihop och åkte hem! Jag sjöng och trallade inte direkt på vägen hem om jag säger så!!!

Nya tag idag! Jag packade ihop allt igår kväll så allt var med och allt var klart för färd!
Jo dubbla insexnycklar ligger det numera i pulkan. Ibland lär man sig av misstagen. Har faktiskt haft det förut då jag hade en liten skruvdragare med insexnyckel på och sen en lös nyckel också men då skruvdragaren dog så blev det bara en nyckel kvar.

Åkte ut själv idag då J var upptagen. Det började ljusna när jag började sätta ut men det gjorde inte så mycket då det nappat dåligt vid gryningen på senare tid.
Då jag visste att det skulle bli sol idag så satt jag mörten på ett speciellt djup vilket har fungerat bra förut.
När jag sätter ut tredje spöt så högg det på det första spöt och en gädda på ca 4kg fick syna världen ovanför isen en snabbis.
Sen kunde jag sätta ut alla spön utan hugg och även njuta lite av soluppgången som började spricka upp.


Blev premiär idag för vindskyddet jag beställde från England. Blev lite inspirerad efter jag sett en kompis läger och beställde ett liknande vindskydd som dom hade. Vill ha ett enkelt skydd som man sätter upp snabbt men ändå skyddar för vinden på ett bra sätt. Tyckte denna modell som är som ett parasoll med små väggar på sidorna uppfyller mina krav bra. Sen var ju priset oslagbart där borta. Enkelt att sätta upp och lagom storlek. Man satt som en kung där och man glömde bort vinden helt tills man ställde sig upp.


Fisket på morgonen var ovanligt trögt men jag fick nån halvskaplig gädda men det var långt mellan nappen.
Hann ta det lugnt och "räkna" in spöna och ta en kaffe. Helt sjukt var sinnena är alerta när man sitter där och väntar på fäll.

Får sen ett hugg på spöt närmast och knallar dit. Linan går sakta ut och jag gör ett mothugg och fast fisk. Känner direkt att det är en gös och med tanke på hur mothugget kändes är det en finare fisk på.
Den drar ut lina och jag pumpar in och den drar ut igen. Den är stark! Tänker att det skulle vara kul att få se den i alla fall. Får till slut in den till hålet och ser att den är skaplig och pulsen ökar lite till.
Får in huvudet i hålet och kan lirka in handen för ett gälgrepp och landa den. Vilket fetto helt rund om buken. Då jag är själv blir jag lite stressad, tar ett snabbt foto på mattan och väger den. Yeees 7+! Ännu en 7:a i vinter! Släpper snabbt tillbaka den.

                                                     Dagens första gös och vilken fisk! 7+!

Laddar på en ny fin mört och går sen mot lägret. Smackar på ett napp direkt på samma spö!?
Går dit och ser att linan rusar. Drar på ett mothugg och det är fisk på. Denna är lite enklare att landa men får upp en gös på 4kg direkt efter!!
På med ny mört och lite smått fundersam går jag mot lägret igen. Två fina gösar i samma hål inte dåligt tänker jag.
Får några sporadiska fäll sen och det är gäddor, största ca 5kg men den kämpade bra.

Sitter sen i vindskyddet och mår bra! Solen skiner och värmer rejält så jag får ta av mig mössa och dra ned dragkedjan på overallen.
Får ett försiktigt fäll på "gös spöt" och knallar dit. Ingen fisk där! Typiskt gösnapp tänker jag och laddar om och går tillbaka. Efter ca 15min blir det ett hårt och bestämt hugg och det plingar till rejält. Nu jäklar ska den upp blir min tanke.
Kommer fram och det ser dött ut. Tar upp spöt och drar lite försiktigt för att känna om det är nått på andra sidan linänden och då drar linan ut och jag sätter ett bestämt mothugg. Stumt igen!
Fisken drar ut lina och jag väntar tills rusningen är klar och sen börjar jag pumpa in den. Känner att det är en gös igen då det är lugnare knyckar än vad gäddorna har. Får nog mer puls denna gång och den kämpar på ganska bra måste jag säga.
När den kommer in till hålet blir den lite bråkig och jag blir riktigt glad då jag till slut kan sätta in gälgreppet och lyfta upp den. Nu var matta och allt förberett så nu gick allt lite smidigare. Vägde den och vågen visade 6+. Hade nu i värsta MacGyver stil fixat med en limklämma och karpstolen så jag kunde fota mig själv via Iphonens 10sek utlösare. Tog ett snabbt foto och det fick duga!

                                                               En fin 6 plussare till i år

Kunde sen sätta tillbaka den oskadd vilket kändes bra. Men va sjutton tre gösar alla över 4kilo i samma hål och spöt närmast dessutom. Det har då jag aldrig varit med om. Jag fick även gädda i det hålet så jag vet inte vad det var så speciellt med just det hålet. Spöna som stod bredvid det hålet levererade inget speciellt heller.
Sen efter det dog fisket ut helt. Satt över 1h utan en enda fisk så jag packade ihop för dagen.

Riktigt nöjd med dagen och en skön revansch efter lördagens fiasko måste jag säga.

Har nu lämnat in nya flytoverallen och lite andra kläder på tryck med bla Team Namn så det ska bli kul att se hur det blir.

Tack för att ni läser bloggen och ha det gott!

//Marcus

2 kommentarer:

  1. Kul blogg. Grattis till fina gösar igen. De gånger vi har varit ute och fått gös har vi också fått flera i samma hål ganska snart efter varandra. Ingen 7+ dock.....ännu! De cruisar väl runt i par eller små lösa grupper kanske - att de väljer att hugga när de sett kompisen kämpa för livet sekunderna innan tyder väl på att konsekvensanalysförmågan hos gösen är ganska dåligt utvecklad....;-) ?. Är det någon modell av Sport-Brella du har förresten?

    SvaraRadera
  2. Hej Nicklas tack för att du gillar bloggen trots att jag inte är så bra på att skriva men jag tror ni fattar vad jag skriver ändå. :-) Jo gös i samma hål har man fått men inte av den storleken jag fick i går sen att det var spöt närmast var lite kul då vi har haft en förmåga att få napp på spöna längst bort jämt. Ja Vindskyddet är en form av Sport-Brella fast utan mittpinne. Har bara provat det en gång i måttlig blåst så kan inte säga om det är bra el dåligt än. Skitfiske på dig Nicklas!

    SvaraRadera