lördag 14 februari 2015

Kul dag med ett PB!

Idag hade jag och Johannes bestämt fiske med Johan från Sala. Han var sugen på att få ett nytt PB på gös och jag sa lite kaxigt att det kan vi väl ordna. Han kom över till mig tidigt på morgonen och vi drog iväg.
Visste inte riktigt vart vi skulle fiska för att trolla fram ett PB på gös men jag bestämde mig till slut och vi åkte dit.
Isen var nu hård och fin så det gick bra att åka ut med bil också.
Hittade platsen för dagen ganska snabbt och började plocka ut prylarna.

Jag började borra ut och hade vässat på skären lite igår kväll då dom var otroligt slöa igår och det blev faktiskt bättre av det och den bettade på ganska bra nu. Borren får ju gå ganska mycket så det vore konstigt om den inte blev slö av allt borrande.
Johan tog över borren och jag började dagens utsättning. Nästan skönt att få sätta ut i lugn och ro utan att det blir en massa hugg och man får avbryta allt. Det där lät kanske konstigt men jag tycker så. :-)
Johannes kom lite senare och började även han med utsättning.
Är alltid lika noga med att loda djup och vilket djup man sätter mörten på. Som jag brukar säga: Det är skönt att kunna fiska med fullt självförtroende på alla spön.

Alla spön är nu ute och vi kan sätta upp vindskyddet. Blåste lite idag så det var skönt.
Martin kom han också och började även han att sätta ut.  Började nu att hugga lite smått och det kom upp nån gös och gädda. Jag drog sen en hyfsad gös och tänkte att den kunde Johan ha fått istället för mig.
Nappade sen på rätt bra och det blev lite hektiskt.
Jag får ett dubbel hugg och ber då Johan att ta mitt andra spö. Han går dit och drar på ett mothugg och fast fisk. Jag ser att han får lite motstånd men landar sen till slut fisken och det ÄR nytt PB för honom!! Riktigt kul för Johan och han blev riktigt glad. Jag fick även jag en gös på mitt hugg så vi kan ta ett snabbt foto ihop innan retur.

                                                Härligt dubbelhugg och nytt PB för Johan.

Kändes kul för alla i lägret att det blev ett PB och stämningen blev på topp. Lugnade sen ned sig lite med hugg och den perioden var över. Vi kan surra lite tok i vindskyddet och fika lite. Vi pratar om att det är Alla hjärtans dag idag och kom överens om att vi ska köpa plastblommor till flickvännerna så kan vi använda dom även nästa år. ;-)
Sen får Johannes ett hugg på spöt längst bort såklart och joggar dit. Jag ser på håll att det är nått bättre på och han får upp dagens finaste gös och det är bara att gratulera.

                                                          Jättefin! Fisken är också fin.

Var lite folk ute på isen idag med snöskoter som kom och morsade så det var kul.
Kom fram lite sol också så jag fick prova mina nya glasögon av känt märke och dom kändes kanon. Satt bra och bra ljus i dom. Dock är jag inte lika glad över fiskehandskar som inte håller måttet. Varför finns det inte det självklara valet bland handskar till isfiske? Handskar som inte är för tjocka men varma och framför allt vattentäta. Sen ska dom ha några andra viktiga egenskaper för att bli det självklara valet. Köpte nyligen ett par i neopren av känt märke men dom är tvärslut redan! Nednötta i fingerspetsarna och sprickor mellan fingrarna så dom läcker som såll och man blir kall.
Tror jag får ta fram en modell själv!?
Provade min nya overall idag som jag i stort är riktigt nöjd med dock fattas det några detaljer på den som jag kan tycka vara självklara men som sagt får väl ta fram det också, hehe!

Tillbaka till dagens fiske! Det blev längre mellan huggen nu men det kom några huggperioder. Det är bra märkligt att det hugger inte på en längre tid för att sen hugga på flera spön i det närmsta samtidigt!? Alla fyra fick hugg så gott som samtidigt och då är spöna utplacerade över ett större område så är det bra märkligt med huggperioder. Som på en given signal hugger fisken!?
Fick några fäll på ett av dom närmsta spöna men det var tomt då jag kom fram. Syntes inget på mörten heller. Johannes hade lika han också på ett spö. Det kom sen ett stenhårt hugg på mitt spö och jag går dit. Nu gick linan för fullt och jag kan dra på ett mothugg. Fisken pumpade på ganska bra och jag ser att det är en gös. Får in den till hålet och linan fastnar på något konstigt sätt i en av bukfenorna så jag får inte upp den i hålet. Försöker lirka lite försiktigt så jag inte skadar fisken men jag får inte loss linan. Då drar Johan upp jackan till armbågen och kör ned handen och lirkar till ett gälgrepp och kan landa den oskadd. Skönt att det löste sig! Fisken blev bärgad och vi tog ett snabbt foto.

Nej fotot är inte från 1932 utan jag kom åt nått filter i kameran som gjorde detta foto lite färglöst. 
 
Denna fisk var den andra i samma storlek som jag fick idag. Fina gösar med andra ord. Insåg idag då Johan var med så vägde vi gösar jag normalt inte brukar väga och dom väger ju mer än jag brukar höfta dom till så det är lite lurigt med att gissa vikten på en gös.
Martin fick en gös han också när vi började plocka ihop. Räknade inte riktigt hur många gösar jag fick idag men det var ett gäng. Fick ett gäng gäddor också men ingen direkt storlek. Johan fick nog den största gäddan idag och den var nog på runt 4-5kg.  
 
Riktigt härlig dag på sjön och det nappade rätt hyfsat också.
Nu blir det främmande här ikväll på alla hjärtans dag och jag tog ju hem en matfisk igår så nu blir det till att bjuda på gös i folieform ikväll.
 
Ha det gott alla! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar