fredag 13 februari 2015

Blev en oplanerad snabbis idag.

Hade inte en minsta plan på att åka ut idag men då jag vaknade klarvaken tidigt så fick jag ett ryck och drog iväg.
Packade lite matsäck och fixade kaffe sen gick jag ut i garaget och packade ner det i kärran som för övrigt alltid är startklar med utrustningen i.
Blev klar för start tidigt idag och det var verkligen becksvart då jag åkte iväg hemifrån.


Skulle bli plusgrader och ingen direkt blåst så jag tog mina vanliga fiskekläder och inte overallen på mig.
Blev lite kallt på morgonen då det tog en stund att åka till fiskeplatsen för dagen.
När jag kom fram till isen så var det sanslös dimma och mörkt så jag såg inte många meter framför mig. Blev ganska svårt att hitta till den tilltänkta platsen jag var ute efter. Har tidigare bara varit där med båt och det är ju inte lika lätt att hitta dit i dimma.
Höftade lite och stannade. Körde sedan igång med att borra hål. Borrade hålen där det var snöfritt.
Fixade iordning pulkan och började med utsättningen av spöna. Var väldigt fläckvis idag på isen med ren is och snö om vart annat. Pannlampan gjorde ett bra jobb och det flöt på bra.
Satt upp vindskyddet också och det går verkligen snabbt att sätta upp det vilket är helt kanon. Riktigt nöjd med det än så länge måste jag säga. Sen att mina föräldrar insisterade på att och betala för vindskyddet gjorde inte saken sämre. Tack för det Far & Mor!

Nu började det ljusna och dimman släppte en aning! Men va i... Jag satt inte alls där jag hade höftat i dimman utan i mitt tycke lite tokigt helt enkelt. Lika när man sätter ut spöna i mörker jag vill ha en bra spridning på spöna och när man borrar ut hålen i mörkret så borrar man för nära fast det ser ut att vara långt i mellan. Så nu brukar jag gå tills det ser bra ut och sen går jag en bit till och då blir det bra även då det ljusnat.
Känner mig nu lite smått irriterad över att jag kom galet i dimman men jag kör på det blir som det blir.

Fick ett fäll ganska omgående och det var en gädda. Sen var det segt som vanligt på morgonen.
Men efter ca 09.00 drog det igång ganska så rejält.
Det högg hej vilt och jag fick gös på gös i vikterna 2,5-3kg så inga direkta storlekar tyvärr.

                                                                 Dagens största 4+

Fick även ett gäng gäddor och det gick åt massor med mört.
Så vid 10.30 var jag nästan utan mört och det började blåsa lite mer och kom lite snö från himlen. Knappt så det syntes flingor men det hördes mot taket på vindskyddet.
Efter det så dog fisket ut i det närmaste totalt.

Det gick åt nån kopp kaffe och köttfärssoppan gick ner den också.



Fick nått sporadiskt hugg sen men det hände nått då vädret växlade så jag packade ihop för dagen vid 11.30.
Summering av fisket: Jag fick åtta stycken gösar, två över 4kg och en massa gädda med en topp på ca 5kg. Fick ju många gösar men inte dom storlekarna man är ute efter. Så trots att jag hamnade lite galet så fick jag ju fisk. Tog faktiskt hem en gös till middag idag och det händer väldigt sällan. Är lite för lat för att ta reda på fisk men var lite sugen idag så nu har jag en gös filead och klar så det ska bli riktigt gott ikväll.

Har haft kläder inne på tryck men tyvärr fäste inte transfers trycket på overallen så det sket sig tyvärr, tråkigt! Men på jacka och byxa gick det. Herlin Bildproduktion gjorde trycket! Ett ställe jag rekommenderar! ;-)


Sen har jag fått flera förfrågningar om hur jag upplever mina tackel med en glidande övre krok som jag skrev ett blogginlägg om tidigare. Nej man tappar inte mer fisk pga av att den övre kroken som sitter i ryggen är glidande. Jag virar dock tafsen ett varv kring krokskaftet innan jag smälter ihop krympslangen så den har ett visst motstånd. Tror alla som fiskat med mig kan gå i god för att jag inte tappar mer fisk än någon annan efter ett mothugg. Jag var också lite skeptisk första gångerna jag provade mina tackel men nu är det ett självklart val. Att alltid få ett perfekt tackel utan bågar eller att tafsen blir för kort beroende på storleken på betet är nog en av anledningarna till att jag fått 7st gösar över 6 kilo i år.

Nu ska jag gå igenom utrustningen ikväll. Brukar alltid ta av nån meter lina efter varje pass så det inte finns nå iskantsskav eller andra skador på linan som kan ställa till det ifall drömfisken hoppar på.

Ha en bra fredagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar