fredag 12 december 2014

Lite tankar inför vintern.

En hel vintersäsong ligger framför ens fötter. Kommer nog bli en hel del fiske i år då jag har ett jobb som innebär att jag är ledig dagtid förutom några möten ibland.
Börjar även få tillräckligt med fin betesfisk i tanken.
Isen ligger som en tunn skorpa här i Norra Uppland men det är inte mer heller. Kommer nog att dröja innan det blir premiär om det inte svänger snabbt och blir kallt nu.

En ismete gädda som gav en riktigt fin fight.
 

Utrustningen är redo, ny lina är inköpt och har kompletterat med ett par ABU Pro max rullar.
Kör nu med både Black Max och Pro max på mina spön. Tycker dom fungerar bra, små och smidiga med hyfsade slirbromsar. 
Tänker köpa en ny flytoverall i år men har inte riktigt bestämt vilken modell jag ska satsa på.
Lutar dock åt en Westin om jag får bra rabatt hos någon återförsäljare. Bara att höra av sig med erbjudande. ;-)

Funderar även lite på att köpa en snöskoter eller en fyrhjuling så det blir enklare att ta sig ut här på hemmaplan när isen inte håller för bilen.
Har kikat på Ski Doo MXZ 800 XRS och Arctic Cat F800 RR inte dom mest optimala att dra pulka med men jag är en gammal snöskoter räv och älskar att köra så därför blir det i så fall någon sportmaskin som man även kan leka med.
Känns dock lite riskabelt med skoter då det inte är en gnutta snö än så en fyrhjuling är väl egentligen det vettigaste. Där har jag kollat på en Can Am 1000cc vägregg få se om det blir affär på någon av dom.

Målet med vintern är några meters Gäddor och 6+ Gösar och givetvis att delta i några tävlingar.
Är i dagsläget anmäld till Dalarnas ismetetävling för barncancerfonden med Johannes som team kompis. Sen Gäddjaget som är en cup på tre tävlingar.
Sen ser jag fram emot Marma tävlingen om den blir av i år där vi blev tvåa totalt, vann största fisk och fick ett spurtpris sist.
      Jag och Johannes fick ett fint foto i Uppsala Nya Tidning från Marma tävlingen.
 

Har faktiskt lyckats komma på pallplats alla ismetetävlingarna vi deltagit i så man kan bevisligen ha tur flera gånger på raken.
Hur som helst så är det kul med tävlingar, surra med folk samt knyta kontakter.
Blir även någon sväng till Hubo och ismeta Regnbåge vilket jag tycker är riktigt roligt. Bra och välskött ställe det där.
Sen satsar jag även på att min son Wille 8år ska slå nytt PB på gädda som är på 7kg och få sin första skapliga gös.
Tänker även besöka Storsjön och provfiska lite nya sjöar.

 Wille med PB, Pappa fick hålla i gäddan för säkerhets skull. :-)
 
Kommer filma mycket med Gopro kameran under säsongen. Tycker bröstselen är en riktigt bra placering för ismete. Måste även sätta mig in i något redigeringsprogram men tycker det mest är krångligt och tråkigt att sitta och försöka på egen hand i blindo. Tror att jag kommer få ihop bra material under säsongen och skulle gärna vilja göra en film av det. Idéer om film har jag men inte kunskapen att redigera men det löser sig nog. Får helt enkelt ta tag i den biten och lära mig.

   Härlig gös på en grymt fin dag.

Ja vi får se hur denna säsong kommer att bli, roligt ska det bli i alla fall och hoppas givetvis på några fina fiskar och ev. någon bra placering på tävlingarna.

Skitfiske på er som har isar som håller. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar