torsdag 25 december 2014

Juldagsfiske!!


Passade på och körde ett pass idag på juldagen. Gick upp i tid och fixade lite fika osv. Fiskeprylarna gör jag alltid klart samma dag som jag har varit ute och fiskat så det står alltid redo för ett spontant pass.
Det var mörkt då jag kom till sjön för dagen. Fick en pannlampa av mina föräldrar i julklapp så det var roligt att prova den. Fungerade sjukt bra men tror inte att den har så många lumen som reklamen påstår men den lyser bra! Den har ett löst batteripack som håller mer än väl för en tripp ut på isen.
 

Gick ganska långt ut på sjön och det var riktigt slitsamt men envis som man är travade man på.
Började ljusna en aning då jag var ute på platsen för dagen.
Tog motorborren idag och det var skönt. Har en Husqvarna med 250mm spiral.
Jag brukar sätta ut spöna i en cirkel framför min stol så man ser alla spön bra. Vinden hade jag som vanligt i nacken brukar vara skönast att ha det.

Började sätta ut spöna och när jag fixade med det fjärde spöt plingade det till och dagens första fäll hördes. Knallade dit och tänkte att det förmodligen är en slink-gädda men det var faktiskt en gös på ca 2.5kg. Kändes kul att få en Gös direkt fast den var liten.
Fortsatte att rigga spön och efter ett litet tag högg det igen och en ny gös satt på kroken! När jag precis återsatt den så kom nästa fäll... och det var en Gös till!
Sådär höll det på från ca 07.45 till 10.30 det högg i ett. Hade fullt upp med att rigga på nya mörtar mellan alla nappen. Hade aldrig alla spön ute samtidigt utan det var alltid något spö som man måste rigga. Helt sjukt fiske!!

Tänkte knäppa lite fina foton men det hann jag inte då det var fäll eller riggning av mört mest hela tiden och jag prioriterade fiskens hälsa före foton. 
Det var ganska kallt idag så jag försökte att kroka av i hålet och det kan vara ganska struligt om dom inte vill gapa men hellre det än att dom skadas av kylan. Mina Sealskinz handskar var grymma idag. Inte ett endaste genomsläpp med vatten och jag frös inte en enda gång fast det var ganska kallt ute. Riktigt bra!
Han dock ta en fint foto vid soluppgången, tittar man noga har det precis blivit fäll på spöt bakom. Vippan står bakåt.
 
Underbar soluppgång och fisken hugger! Kan inte bli mycket bättre.

Efter 11.00 lugnade det ner sig och jag hann faktiskt sätta mig på stolen för första gången denna dag och ta en kopp kaffe.
Var faktiskt rätt slut i kroppen först efter turen ut med pulkan och sen alla fäll man tog sig fram till.

Så dagens fiske slutade med hela 12st Gösar! och 9st Gäddor. Brukar sällan räkna antal men efter 4st gösar gjorde jag det då jag kände att det skulle bli fler. Tyvärr fick jag ingen storlek att skryta över idag. Jag vägde ingen fisk men största gös låg på dryga 4kg och största gädda ca 5kg. Sen en hel massa tappade. Det var fullt med växtlighet där jag var och fiskarna gick fast sig och kom därmed loss.
Trots att det inte blev nå storlek som man är ute efter så är jag nöjd med dagen. Var hektiskt men kul!

Angående hemgången så hade jag viss ångest över den. Helst då min pulka med slalomskidor som alltid brukar glida lätt då jag brukar valla dom med glidvalla. Tyvärr var glidvallan slut och jag fick köra utan. Hade även oturen att lyckas få is under skidorna på ca 2-3cm så det var som att dra en SJ-pall på snön!! Fick gå 50m sen vila. Som tur var kom A.Lindberg och hans fru Laila och hjälpte mig dra sista biten in till land. Dagens ros till dom!!
Pratade lite med Alex vid bilen och dom fiskade bredvid mig och han hade haft det slitigt med pulkan han också så vi har alla fått ett riktigt fettförbränningspass idag efter all julmat.

Nu blir det en fyrhjuling eller skoter! Har dock svårt att bestämma mig för vilket.

God fortsättning på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar