torsdag 4 december 2014

Dags att bunkra upp betesfisk

Ja då är det full fart med att bunkra upp betesfisk inför årets ismete.
Har två stycken mörtstugor som jag brukar ha i en mindre å.
Just nu finns det bra med fisk där men tyvärr mest smått. Kastar man med sänkhåven där man ser att det kokar med fisk så får man bara småfisk och det är ju inte riktigt det man är ute efter. Dom större brukar komma igång lite senare närmare isläggningen så dom kommer snart vet jag av tidigare erfarenhet. Så i skrivande stund har jag bara ca 100st betesfiskar men samtliga av bra storlek.

Lockbetet jag har i mörtstugorna är av ett enkelt grundrecept. Havregryn, cornflakes, socker, ibland linfrön, vaniljsocker eller mäskessens för att spetsa till det lite. Tror inte receptet är så viktigt för framgång utan mer att buren ligger där det finns fisk. Brukar koka gröten klibbigt så att det går att krama bollar som man kan lägga i buren. Cornflakes och socker häller jag i då gröten är klar. Sockret kan brännas om det är i från början och det vill man inte.
Har även fågelmatsbollar och brödskivor i buren ibland. Man kan trolla lite som man vill och efter vad man tror på.

Mörten förvarar jag i garaget i en kubiktank som så många andra. Har både golvbrunn och rinnande vatten i garaget nu sen jag köpte nytt hus så det är smidigt.


Till tanken har jag ett reningsverk som renar 1400L/h och som har 4st våningar som man kan fylla med olika filtermaterial för bästa reningsprocess. Jag har dom klassiska "makaronerna", biobollar,  plastskruvar och skumfilter sen lägger jag i en påse aktivt kol varannan vecka.
Har även i salt och annat medel i tanken som jag köpt från en akvariebutik.
 
 
Vattnet sugs via ett rör från botten i tanken in i filtret och renas, sen är det ett rör med en massa hål som vattnet kommer tillbaka från igen. Röret har jag satt i underkant invändigt på tanken. (Se bild.) Placeringen gör att den även sköter syresättningen plus att det blir rörelse på vattnet.
 
                               Här syns det hur det renade vattnet kommer tillbaka i tanken från filtret.
 

Vattnet i tanken är riktigt bra nu men jag har det bara på halvfart än med ca100st fiskar och 700L vatten. Under säsongen då det är fullt med fisk byter jag även delar av vattnet med jämna mellanrum, vilket jag anser vara viktigt. Är ju en hel vetenskap det där om man börjar läsa på.

                                                         Fräscht vatten och fisken trivs!


Men det är ett riktigt passande med att skaffa och ha betesfisk. Det ska man veta om.
Plus att det kostar med bensin när man åker dagligen och kollar burarna, byte av vatten, filtermaterial osv... plus all denna tid man lägger ned på detta.
Sen ringer det folk som vill ha mört men dom vill helst inte betala för den då dom tycker jag fått den gratis ur ån. :-)
Fast jag brukar inte sälja då jag gör av med mycket betesfisk på en säsong och är lite rädd för att bli utan själv.

Trots allt så är det ganska kul att hålla på med detta och det är skönt att ha betesfisk redo alla dagar i veckan så man kan ut på ett spontanpass.

Isen lyser fortfarande med sin frånvaro här i Norra Uppland. Jag och Johannes har pratat lite om att ta en tripp uppåt i landet och köra en premiär någon helg här framöver.
 
Vi tar gärna emot inbjudning till något bra ställe med trevligt sällskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar