tisdag 23 december 2014

Äntligen ismete premiär!

Isläget har varit lite upp och ner här i N Uppland. Minusgrader ena dagen plusgrader andra.
Har ju haft planer på att åka uppåt i landet för att få till en premiär.
Vi gjorde så att vi provade ett nytt ställe på en sjö här i närheten och där det var lite bättre is men det pendlade ändå mellan 4-10cm.
Det var jag, Johannes och Uppsala grabbarna Gustav och Linus.
Vi hade bra säkerhetsutrustning med oss i form av dom obligatoriska isdubbarna och även två kastlinor vilket man bör ha om olyckan är framme.

Jag kom till sjön då det fortfarande var mörkt ute. Johannes var sen då hans baklucka hade gått i baklås. Därmed var det svårt att stuva med det vanliga som pulka osv.
Vi fick lasta på min pulka och det vart ganska fullt.

                                                           
Väl ute på dagens plats så var det bara att mosa på med utsättning av spöna.
Det började hugga ganska omgående så själva utsättningen blev lite störd. 1-2 kg gäddorna var rejält på hugget i början och dom kan man gärna vara utan då vi ser dom som mörttjuvar.

      Riggat och klart!



När allt var riggat och klart fick man äntligen sin kopp kaffe och kunde titta ut över sjön och alla spön.
Kändes jäkligt skönt att äntligen få bränna av premiären för denna vintersäsong.
Som vanligt kändes det konstigt att göra mothugg och drilla med dom korta ismetespöna nu första gången efter sommaren. Lika så första fisket med vanligt spö på våren då tycker man det är så långt och otympligt istället.
Det nappade på bra för oss alla under dagen så det vart inte så mycket fika och fiskeljug.
Vet inte hur många gäddor vi drog upp men det var ganska många, tyvärr ingen storlek på dom. Johannes drog dagens största gädda på dryga 5kg, den var kort och tjock precis som fångstmannen! ;-)
Jag fick även två stycken gösar och det är alltid kul då dom nappar.

                                                     Denna vinters första ismetade gös

Fick även en riktigt mörk hane som tog på spöt bredvid denna ovan. Var två spön som gick lite extra bra idag och det var snöfritt efter skor och vatten där så man såg bra ner genom den tunna isen. Det roliga var att jag såg gösen innan jag tog upp spöet ur hållaren och gjorde mothugg då den simmade precis under iskanten med mörten i munnen.

                                                                  Dagens andra gös

Så summan för dagen för oss blev en massa mindre gäddor, Johannes 5kg  gädda och mina två gösar.
Kul att äntligen komma ut och få känna på lite spögung och även att få prova igenom utrustningen.

Provade även mina Sealskinz handskar idag för första gången och måste säga att dom höll måttet. Jag överdrev lite med att ha dom under vattnet men jag var snustorr hela tiden. Plus att dom var varma och sköna hela dagen i -5. Få se hur länge dom håller i detta nu. Har ändå en ide om hur ett par bra ismetehandskar ska vara och det går tyvärr inte att finna idag.

Nu ska jag gå igenom utrustningen inför nästa pass men först ska jag fira Jul som alla andra.

Jag önskar alla en riktigt GOD JUL!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar