måndag 19 december 2016

Bra Gäddfiske idag!

Hallå igen!

Ja det blev en sväng ut på sjön i alla fall. Har en sambo som alltid hjälper till och fixar och trixar så jag kan komma ut på fiske. Vi har varit tillsammans väldigt många år nu och hon har aldrig en enda gång på dom åren sagt ifrån om jag ska ut och fiska. Vilket resulterar i att jag i min tur aldrig säger ifrån om hon vill göra något hon tycker är roligt, ge och ta helt enkelt.

I morse kom Johannes och hämtade mig ganska tidigt för vi skulle åka en längre bit och prova en sjö vi bara fiskat i ett par gånger tidigare. Packade ihop allt på pickupflaket och susade iväg.
Kom till sjön i bra tid. Lastade ut allt och packade pulkorna fulla. Gummistroppar kan man inte ha för många av märkte vi.
Sen blev det att trava ut på sjön. Vi skulle till ett parti ganska nära land där det finns en djupbrant som vi fått fisk vid förut. Väl framme och lagom flåsiga drog jag igång Husqvarnan och gick iväg, stannade och funderade på hur jag skulle sätta mina spön idag. Vi borrade ut två varsina stråk från lägret så vi kunde hålla oss till djupbranten,
Började sen sätta ut, först loda noga och sen beta på mört. Har berättat förut om att jag har allt i ordning nära i pulkan så jag slipper böja mig, gå runt eller liknande för att nå alla saker vid utsättning allt ska vara lätt tillgängligt så det går fort och smidigt. Kan visa senare hur jag har gjort.
Hade rätt skapliga mörtar idag så det kändes lite bättre för självförtroendet.

                                                                    Riggat och klart!
                                                

Hann inte sätta ut alla spön förens det började hugga. Johannes startade dagen med denna fisk. Inget monster men en fin fisk att skicka som mms till en bekant som inte kunde följa med idag! ;-)


Så fort solen kom fram så började det att hugga riktigt bra. Tydligen var vi på rätt plats!
Tror ingen av dom 10 första fiskarna vi fick vägde under 4kg så snittet var bra.
Det gick i ett med hugg och återställning av spön så när jag gick tillbaka till lägret kände jag att jag var riktigt hungrig och törstig. Hoppas man hinner äta och dricka lite tänkte jag när jag satt mig på karpstolen.
Plockade fram mattermosen med uppkryddad köttfärssoppa som var dagens val. Smakade helt okej!

                                                  Vi är inte granna men vi gillar att fiska.

Johannes hade en kinesisk soppa med pormaskar i eller va det var, han påstod att det var gott i alla fall så det var bra!
Vi hinner till och med käka i lugn och ro innan nästa fäll.
Plingar till på spöt längst bort och vippan far fram och tillbaka i fina långa gung så jag knatar dit, samtidigt får J ett fäll och han älgar på dit.
När jag kommer fram går linan för fullt. Jag tar upp spöt och klipper på ett mothugg och känner att den är helt okej. Sen kom det rejäla pumpningar så jag skriker till J att denna är bättre.
Den rusar flera gånger och jag tar det lugnt och låter den stressa av sig det värsta. J kommer nu till assistans och vi får se skallen ett par ggr och vi sa båda att den såg riktigt fin ut.
Den kämpar på en bra stund och så fort den kommer upp mot hålet drar den rakt ner i djupet igen.
KUL är det och precis det där man är ute efter som sportfiskare, Hög puls och en ovisshet om man ska tappa den eller ej!
Till slut är gäddan foglig och kommer snällt upp i hålet och vi får till ett gälgrepp. J hade redan rullat ut mattan så allt var klart för landning. Fisken är riktigt fin och det känns så jäkla skönt!

                                                             113cm lång och urstark!

Blev några snabba foton innan jag returnerade den.


Dagen rullade på och J drog en fin strax över metern också men har inget foto på den tyvärr.
Sen mitt på dagen lugnade det ned sig och vi kunde ta en kopp kaffe och trycka i oss några lussebullar. Solen sken och det blåste minimalt, vilken grymt fin dag!
Sen kom det en huggperiod till. Är lite märkligt att en massa fiskar oberoende av varann kan hugga så gott som samtidigt. Är som att det går ett larm där under isen som talar om att nu är det huggperiod. Huggperioderna blir så märkbara under ismetet när man har en massa spön ute samtidigt.

Det vi kan summera av dagen är att vi fick ovanligt många gäddor och bra snittlängd/vikt för att vara på den sjön vi var på. En dag då fisken var rejält på hugget med andra ord. Vi fick bra med motion och när vi plockade ihop var vi riktigt nöjda.
Nu får vi se vad nästa fisketur blir. Ska bli en massa plusgrader igen i mina hemtrakter så få se hur isarna blir efter det. Blir nog en sväng till Hubo och dra lite regnbåge inom kort om allt går som det ska. Vi funderar på att dra ihop ett kul gäng och susa dit.

Så kika gärna in igen om ett tag!
Skitfiske på er... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar