söndag 18 december 2016

Elhandskar och en tripp ut på sjön och kikade.


Idag hade jag lite att göra på förmiddagen så jag kunde inte ut och fiska med kompisarna.
Tog istället fyrhjulingen (Polaris Scrambler 1000) ut på den lokala sjön när plikterna var gjorda.
Har precis skruvat i skruvdubben i däcken så greppet var riktigt bra.
När jag kom dit hade dom haft dåligt fiske med två gäddor om jag inte minns fel. Fisket i den sjön är katastrofalt dåligt i år och det är lite märkligt då det varit helt okej förut om åren.
Det tråkiga med sjön är att det inte finns någon fångstbegränsning så folk har slagit ihjäl massor av Gös per år och även stora exemplar vilket är extremt tråkigt. Är lite skillnad mot att ta hem en normal matfisk ett par ggr per säsong.

Jag fick ett par handskar av min far med elvärme i som jag tänkte visa lite. Min far är jägare och vet hur det är att frysa om händerna. Har sedan tidigare div handvärmare med stavar osv.
Dom här handskarna är tunna och menade att vara under ett annat par med tumvantar eller handskar.
Jag har nu provat dom lite och dom fungerar bra! Första gången jag provade dom åkte jag en sväng på fyrhjulingen och hade stora tumvantar över det brukar bli kallt som tusan om händerna efter ett tag när man åkt en stund. Men med dom här blev det nästan för varmt på högsta värmen så jag fick ändra till mittenvärme. Värmen kommer ifrån en elslinga som följer upp och ned längs fingrarna.

                                          

Ni ser knappen som lyser rött. Där trycker man på värmen och då startar den i varmaste läget. Finns tre lägen och vid ett enkelt tryck på knappen så skiftar den läge och ändrar även färg så man ser vilket av dom tre man har för tillfället.
Handsken till vänster på fotot nedan ser man även dragkedjan på där batteriet sitter. Blir ganska tjockt och klumpigt i början men sen tänker man inte på det.


Så här ser batterierna ut. Har tyvärr inte hunnit prova dom fullt ut så man ser hur batteri tiden är men får återkomma om det. Laddaren har två utgångar så man kan ladda båda batterierna samtidigt.
Medföljer även en liten påse att ha handskarna i.
För isfisket är dom i mitt tycke ämnade för att ha mellan huggen. Får man hugg byter nog jag snabbt om till neoprenhandskar som är hyfsat vattentäta och trygga att göra gälgreppet med.

Har skrivit om just fiskehandskar för vinterbruk tidigare och det finns inte det där självklara valet.
BFT spricker nästan omedelbart i skarverna helst mellan fingrarna samt att dom slits otroligt fort i fingertopparna. Hade dom en bättre lösning med svetsningen och lite mer hållbara så hade dom varit det självklara valet. Jag kör med dom nu och det brukar gå åt 2-3par per säsong.

I morgon tror och hoppas jag att det blir ismete efter Gädda. Har gjort lite tackel nu till gädda ikväll och nu sitter dom även på spöna. Så hoppas det blir av och man får någon bättre gädda.
Hör av mig här om det smaskar på någon hyfsad för oss.

Ha det gott!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar