torsdag 6 november 2014

Handskar till ismete...

Att frysa om händerna under ett ismetepass kan förstöra hela dagen. Blir man sen det minsta lilla blöt så är det kört sen.
Jag har letat efter bra vattentäta handskar nu ett tag och det är inte det lättaste. Provade några olika förra säsongen och blev inte riktigt nöjd. Det finns inte några riktigt bra ismetehandskar i mitt tycke på marknaden idag!

Det jag vill att dom ska fungera extra bra till är utsättning av ismetespön och att kunna ta blöta Mörtar och sätta dom på kroken till alla spön utan att man blir blöt igenom. Sen om man får en skaplig Gädda eller Gös vill jag kunna köra ned handen i hålet och kunna ta gälgrepp för avkrokning i hålet eller upptagning för foto utan att man blir blöt rakt igenom. Givetvis vill man ha någon form av foder i dom då det ändå är vinter men att dom samtidigt är smidiga för utsättning av spön och fisk.
Jag har tidigare använt neoprenhandskar av ett känt märke som jag i stort har trivts med men dom har tyvärr haft en tendens till att spricka i sömmarna/svetsningen och man blir sur på fler än ett sätt.
En säsong då jag fiskade ofta alltså 3-6dagar i veckan gjorde jag av med tre uppsättningar neoprenhandskar på en säsong då dom sprack i sömmarna mellan fingrarna och hade en tendens till att nötas igenom på fingertopparna.

Här är ett foto på mitt 3.e par handskar under en säsong och dom använde jag lite i slutet av säsongen. Dom som det gick hål rakt igenom på både i fingertopparna och svetsningen är slängda. Måste dock tillägga att det finns en uppdaterad modell som jag inte provat av denna handske som förhoppningsvis är tåligare både på att spricka i sömmarna och hållbarhet vid fingerspetsarna.

Har nu suttit och letat efter bra handskar och inte riktig blivit klok på detta. Vet ju ungefär vad jag vill ha men det finns ju inga handskar som har alla dom detaljerna jag önskar men så slog jag till slut till på ett par med sälskinsmembran som utlovades att vara 100% täta plus att dom andades. Prislappen är 699:- men jag fick riktigt bra rabatt så det var värt att testa. Dom är förstärkta vid fingertopparna med bra grepp, känns sköna och verkar lovande.
Har provat dom ganska rejält i en hink med vatten och dom var vattentäta inget snack om det men frågan är hur länge under en säsong?


Fodret i dom här är inte jättetjockt och är förmodligen inte så varma men ibland har jag stora tumvantar mellan nappen och handvärmare med kolstav eller batteri. Sen när det blir napp byter jag snabbt handskar för smidigare drill och att ev kunna göra ett gälgrepp i vattnet.
Kommer återkomma med en recension hur dom här fungerar!

Nu längtar jag faktiskt efter att isarna lägger sig här i mina hemtrakter så man får lasta pulkan och dra ut. Ser även fram emot alla ismetetävlingar som kommer under säsongen.
Jag kommer senare här att visa upp hur min ismeteutrustning ser ut. Har gjort en egen modell av spöhållare till spöna och riktigt utprovade vippor med unik "boll" som nappindikator. Hur jag gör mina tafsar med en glidande krok för olika storlek på betesfisk samt min egentillverkade pulka med lite smådetaljer som kan vara kul att se och lite tänk om hur och varför jag har inrett pulkan som jag gjort. Mer om det senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar