söndag 11 oktober 2015

Tävlingen Gäddracet 2015

Hög tid att göra ett inlägg här...
Så gott som all min tid under våren och sommaren har gått till att expandera en verksamhet jag satsar helhjärtat på. Johannes har gjort lika så fisket har fått stått åt sidan nu ett tag för oss.
Har dock varit ut och fiskat några snabba pass med varierande resultat.
Dalälven runt Gysinge/Hedesunda/Söderfors har varit lite trögt i år och det säger alla man pratat med. Finns knappt ekon att fiska på om man ska prickskjuta Gös.
Blivit några halvskapliga gösar i alla fall.

I går 10 oktober gick den gamla anrika höst tävlingen Gäddracet 2015 av stapeln.
Förra året lyckades jag och Dennis Lindblom vinna den tävlingen och min vapendragare Johannes kom tvåa med Anders Edström. Så det var riktigt kul att vi lyckades knipa 1 och 2 plats den tävlingen.

I år körde jag och Johannes ihop som vanligt. Nytt för året var att man fick använda olika fiskemetoder. Förut var det bara trolling med vobbler. Jag och Johannes som verkligen gillar flötestrolling nu på hösten valde det fiskesättet direkt. Att få tag på mört var inte så enkelt helst inte i dom storlekarna man vill ha men vi fick sänka ribban lite och fick tag i ett gäng halvskapliga mörtar i alla fall.
Jag hade även gjort lite nya tackel till flötestrollingen ganska enkla men väl fungerande.

Jag var ute i god tid på tävlingsdagens morgon vilket inte är vanlig för mig. Kollade igenom allt i lugn och ro och fyllde livebait tanken med fräscht vatten till mörten.
Åkte och hämtade upp Johannes. Vi la i båten i Gysinge, jag tycker det är bra där och man slipper åka på grusväg med allt vad det innebär. Susade iväg med Trackern mellan stenar och grund följandes enslinjerna. Det var kallt och det kändes skönt att man var riktigt bra klädd.

Gysinge hamnen

Väl på plats i Färjesundet var det fullt med tävlingsbåtar på strandkanten så det var svårt att få en plats för båten. Efter lite trixande och hjälp av trevliga människor fick vi till slut en plats. Vi gick upp och anmälde oss.
Minglade lite och pratade lite tok med folk som sig bör på en tävling.

Starten gick och vi hade en gameplan redo. Vi hade två ev tre ställen vi skulle prova på, ett ställe var utanför en Ö och sen en het vasskant inne bland kanalerna som brukar fungera bra på flötestrolling.
Riggade i ordning spöna med bete och paravaner och började trolla utanför ön då det var närmast från starten. Gick trögt där men det var stora betesstim på lodet. Vi varierade djupet på flötena efter vart fisken stod på lodet. Gick fisken djupare på något ställe släppte vi även på farten så betena åkte ned till rätt djup just där osv.

Vi flyttade oss sen till ett annat ställe och då small det på en gädda som jag drillade in och Johannes håvade. Vi mätte och fotade gäddan snabbt. Den var godkänd med råge. 75cm var minimi mått i år, 70cm var det förra året.
En godkänd fisk upp ganska snabbt in i tävlingen. Fortsätter vidare och bara en kort stund efter får Johannes en godkänd gädda också och det kändes som att vi var med i topp tre just då i tävlingen.
Vi får några till utanför vasskanten men dom var inte godkända tyvärr. Flyttar oss igen och då får jag en gädda som var på retsamma 74.5cm!! Det var bara att inse faktum att det fattades 0.5cm!! och släppa tillbaka den i Dalälvens 9 gradiga vatten. Då kändes det som att vi missade en ev pallplats...

Vi kämpar vidare och ser sen på håll att Lasse och Smittan vevade upp en skaplig gädda och med Lasses erfarenhet av Dalälven så misstänkte vi att dom garanterat låg i topp efter den gäddan. Vi satt och filosoferade om hur många timmar Lasse fiskat här på älven i sitt liv och vi var båda överens om att dom skulle vara värdiga vinnare i dagens tävling.

Jag fick en bonusgös också.

Härlig Photoshoppad skäggbild F.Antonsson gjorde! Den bjuder jag på!

Dom två sista timmarna gick lite för fort vi ville så gärna ha en till bättre fisk för att känna oss säkra på en pallplats vilket var målet för dagen. Så när vi såg flötet dyka några gånger mot slutet av tävlingen höjdes pulsen lite extra men tyvärr räckte dom gäddorna inte till på måttbrädan.
När vi plockade ihop för dagen kändes det sådär och en vis besvikelse fanns där. Skulle vi varit mer aktiva? Åkte vi vid fel ställen och hade det varit bättre av köra av ett större område med vobbler? Ja ni känner igen tankegångarna.

När vi kom in i land så hade även dom andra haft tungt fiske. Vi lugnade oss med att rapportera ifall det inte ens var någon ide men Kenneth i tävlingsledningen kom sen fram till oss och kollade igenom våra foton.
Efter sammanställning ropades trean upp, vet ej namnet på dom men tror dom var bröder från Hedesunda eller Söderfors jag uppdaterar när resultatlistan läggs ut på ÖFK:s hemsida.
Tvåa blev just Lasse och Smittan från Östervåla bara att lyfta på hatten.
På första plats och vinnare av Gäddracet 2015 blev -Team Wengrud-!!
Lite förvånade blev vi men va roligt att vinna i år igen och med Johannes denna gång.
1:a priset var en fin sedelbunt som vi delade broderligt på.  Nu fick vi ett kvitto på att vi tydligen gör någonting rätt ute på älven vilket känns bra.

Riktigt kul med vinst idag!

Vi Tackar tävlingsledningen Kenneth och Anders för i år. Är en del jobb bakom en tävling så en eloge till er som orkar arrangera.

Är i alla fall riktigt nöjd med min nya motor på Trackern. Suzuki 60hk blev det och den är precis inkörd nu och båten gör några knop till (drygt 30knop) och har märkbart bättre acc med 10hk mer än på Mercuryn.
ev kommer Trackern bli till Salu efter höstens tävlingar så är någon intresserad så hör bara av er. Tracker Pro Deep V17 med helt ny Suzuki 60hk. Pris beroende på utrustning!

Kommer bli fler flötestrolling turer nu så håll lite koll här. :-)